_ نقلاعن مدونة اخونا الدكتور محمود صاحب مدونة ( بطوط حبوب ) نقلت الموضوع سارة على ... متزعلش يا محمود انا عملت كوبى للبوست عشان عجبنى وحبيت احطة هنا فى المدونة .......... متخفش حقوق الطبع والنشر محفوظة ليك طبعا .......

"قبل رمضان شعبان ........ تصدقوا ؟؟"...............
كواحد عادى جدا بنتظر رمضان ..... وخصوصا لما بحس انى فعلا بعيد عن ربنا فى الفتره دى .... فببقى منتظر جدا رمضان بكل روحانياته
السنه الى فاتت بالتحديد بدأت أغير وجه نظرى دى
وبدأت اعتقد انى فعلا كنت غلطان وانى مش بستفاد برمضان زى مالمفروض انى استغفاد منه
غيرت تفكيرى السنه الى فاتت .... وخصوصا فى ايام العشر الاواخر
الجوامع بتكون مليانه فى التراويح وفى القيام
بس كان معانا واحد فى الاعتكاف شخص تحبه من اول ما تشوفه .... لما صليت جنبه من اولما الامام قال ( بسم الله الرحمن الرحيم) وانا حاسس بدموعه
حاسس بيه بينتفض ... رغم انه مش بيطلع صوت نهنه
واحنا بليل بعد ماالناس خلصت صلاه ومشت ومبقاش فاضل غير المعتكفين رحت وسألته
بصراحه انا كنت محتقر نفسى جدا ... الراجل ده بيبكى من اول الفاتحه ... بحس فيه بصدق عالى اوى
المهم رحت وسألته ؟؟ ...هو حضرتك بس انا عايز اسألك سؤال.. انا كنت بصلى جنبك ويعنى حصلت حاجه كده
اتفضل
هو بصراحه انا مثلا ممكن ابكى فى الصلاه ... لما اسمع ايه عذاب ... لما اسمع ايه تخوفنى رغم ان حتى ده مش بيكون كتير ومش دايما .... يمكن فى رمضان بس ..... أو لو صليت فى مره كده بليل ركعتين ولا حاجه وكنت حاسس انى عايز ابكى .. وكل ده قليل جدا جدا جدا ,....انما حضرتك ما شاء الله يعنى ...........؟؟ ,وذنوبك مش اكتر مش ذنوبى انا عارف نفسى ....
قالى بص انا هقولك على كلمه واحده لو عايز تحس بالخشوع...الحكايه شغل سنه ... او بلاش شغل سنه ... هو شغل فتره
انا منصت جدا له
هفهمك اكتر ... انت لازم تشتغل على قلبك طول السنه ... متتوقعش انك ممكن تحصل على نتيجه سريعه فى رمضان ... لازم تاخد بالك من قلبك طول السنه ... مش عمال تقتل فيه ... تقتل فيه .... وعايزه يقوم يصحى دلوقتى ... صعب جدا يا ......
اه نسيت اقول لحضرتك اسمى محمود
تشرفنا يا استاذ محمود الى عايز اقوهولك انت طبعا عارف حكم التباكى فى الصلاه
قلتله اه لو ظهرت (نهنه) او حروف زى( ااااه) و(أوووووه) و(ايييييييه) وكل (حروف التسهيل) دى .. تبطل الصلاه
طبعا الا لو خرجت غصب وكان بكى من الخشوع ... مش تباكى
قالى طيب احنا حودنا بالموضوع بعيد ... الى عايز اقولك عليه باختصار ... انك لازم تستعد لرمضان قبلها بفتره
دا لو عايز يكون قلبك فى رمضان شفاف اوى ... وتستفاد منه اوى
ومتنساش ان شهر شعبان ده شهر تأفيل الحسابات ... الاعمال بترفع فى شعبان فـ انت لازم على الاقل تشتغل على قلبك فى الشهر ده
الحوار ده افتكرته ... وحبيبت انقله ليكم يمكن حد يستفاد منه حاجه
انما وللامانه انا كاتبه عشان انا عايز اكتبه وافتكره وارجع له كل شويه
الموضوع ببساطه ان الراجل ده لفت نظرى انى لازم اوى اوى استعد لرمضان عشان اعرف استفيد منه .... لازم اوى ابدأ اقرا قران من شعبان على الاقل ...لازم ابدأ اصلى بليل ... اتعود اقعد فى المسجد لفتره طويله ... اتعلم اتصدق ... اتعلم كل حاجه انا عايز اعملها فى رمضان
لو عايز تخرج من رمضان بروحانيات عاليه ... وتستفيد منه اوى ... وتاخد فيه حسنانات كتيره اوى ... اظبط قلبك قبل رمضان
لو عايز تقرب لربنا اوى اوى اوى لازم تبدأ قبل رمضان بفتره ...و رمضان يساعدك انك تزيد
ربنا يكرمه يااااااارب فعلا استفدت منه كتيييييييييير اوى وربنا يعينى يا رب

2 التعليقات:

    ارد على دكتور محمود

    عارف يامحمود

    رمضان فعلا عايز استعداد قبليه بفترة

    فى ناس تقلك انا فى رمضان
    هبطل السجاير
    ومتبطلهاش

    وناس تقلك هبتدى اصلى
    ومتصليش

    ليه عشان اصلا مفيش همة بجد

    عارف اللاعيب اللى بينزل الماتش مش مسخن ومتمرن كويس

    ممكن فى اول دقيقتين ينهج وميقدرش يكمل الماتش

    لكن لو متمرن ومستعد للماتش كويس

    هتلاقيه عنده قوة يكمل الماتش لحد اخره من غير ماينهج

    زى ماالجسد عايز تمرين

    القلوب كمان عاوزة تمرين
    واستعداد

    استحالة يكون فى قلبك اغانى وداخل على شهر القرءان

    وانت بتغنى وناوى تختمه

    حاجة مستحيلة طبعا

    بجد جزاك الله كل خير على هذا الموضوع يامحمود

    وربنا يبلغنى واياك شهر رمضان يارب العالمين

     

    فعلا يا محمود
    البوست دة جة فى وقتة ...
    انا نقلتة لانة عجبنى اوى فنقلتةمن مدونتك
    جزاك اللة كل خير يا محمود
    تحياتى